En forretningsmand, der sover på nogle stole

Produktivitet

Den bedste måde at slippe af med jetlag

Reading Time: 5 minutes

I dagens verden er det måske en naturlig del af fleksibelt arbejde at rejse gennem forskellige tidszoner, men det medfører også et spørgsmål om, hvordan man takler jetlag. Her undersøger luftfartsforfatteren Paul Sillers forskellige måder at mildne jetlaggens effekt.

 

Langdistanceruter spredes takket være de seneste passagerfly, som grundet deres konstruktion af letvægtskompositmaterialer flyver længere og forbruger mindre brændstof. Nye flyvninger uden mellemlandinger inkluderer Qantas nyligt indførte 17 timer lange flyvning mellem Perth og London(1), Qatar Airways’ 17 timer og 40 minutter lange flyvning mellem Doha og Auckland(2) og Singapore Airlines’ 18 timer og 45 minutter lange flyvning mellem Changi og Newark, som lanceres i oktober i år(3).

Verdensskrumpende flyvninger er altafgørende for at trænge ind på nye markeder, da de rent faktisk gør det muligt for folk at være fysisk til stede, give håndtryk og kultivere forhold. Effektiviteten af langdistanceruter giver dog kun mening, hvis den menneskelige last ankommer i god stand – det at skifte tidszone, især når man rejser mod øst, vender op og ned på vores kroppe.

Med symptomer som forvirring, angst, svimmelhed, kvalme og forstoppelse(4) er det derfor intet under, at visse ledere ikke må træffe afgørende forretningsbeslutninger, mens de lider af jetlag. Det har en kvantificeret indvirkning: Ifølge en fælles undersøgelse foretaget af Kayak og Airbus kostede "nedsat produktivitet forårsaget af jetlag … britiske virksomheder 241 millioner pund i løbet af de sidste 12 måneder"(5).

Jetlag 101

Videnskaben(6) bag måden, hvorpå vores kropsur fungerer, peger på nogle løsninger: Ganglionceller i vores hornhinder opfanger lys – eller manglen på samme – og giver denne information videre til hjernens suprachiasmatiske nucleus, som styrer døgnrytmen. "Om aftenen, når lyset ikke er så intenst og mere rødt, frigiver vores hjerner melatonin, som er forstadiet til søvn og hjælper vores kroppe med at slappe af. Men når vi rejser til forskellige tidszoner kommer vores søvncyklusser ud af balance, hvilket er hvad jetlag henviser til," siger Dr Lauren Fleming, der er seniorforsker i forskning og udvikling hos STG Aerospace, som producerer kabinebelysning i fly(7).

Det kan dog have visse uønskede bivirkninger at prøve at bringe balance i kroppens søvnrytme ved at tage melatoninpiller for at falde i søvn eller overdosere på espressoer for at holde sig vågen. Officielle råd fra National Health Service siger, at "melatonintilskud ikke anbefales mod jetlag, da der ikke foreligger tilstrækkelig evidens for, at de virker"(8). Derfor er det at kontrollere lyseksponering den primære metode til at lindre jetlag.

Kommende løsninger

I løbet af det seneste årti har LED-belysning i passagerkabiner tilbudt solnedgangs- og solopgangslys for at fremme søvn eller for at igangsætte opvågning, men nu prøver flyproducenter at tage skridtet videre. Boeing har et patent(9) på "teknologi, der yder personlig belysning for rejsende, som automatisk eller manuelt kan justeres til at tilvejebringe belysning, der simulerer lyseksponeringen i en ønsket tidszone"(10).

Tanken er, at passagerer vil være i stand til at indstille belysningen omkring deres individuelle sæde for at "mindske en ubalanceret søvnrytme" ved at tilbyde en personlig tidsjusteret løsning. Der er ingen tegn på, hvorvidt eller hvornår dette koncept bliver implementeret, men i mellemtiden findes der andre løsninger.

Der findes en app til det

Det kan måske lyde som et mareridt at skræddersy dine rejseplaner efter lyseksponering, men din smartphone eller dit smartwatch kan hjælpe dig med det. Der findes forskellige digitale løsninger, der hævder at have en eller anden form for videnskabelig eller akademisk støtte. Disse løsninger hjælper til med at planlægge søvn og spisevaner et par dage inden din rejse.

FitBit(11) råder brugere til at "justere deres sengetid med en eller to timer alt afhængig af rejsens retning" og til at "indstille en ny sengetidspåmindelse i FitBit-appen, så brugeren ved, hvornår de skal begynde at hvile sig"(12).

Entrain(13) er en "gratis app, der giver brugere adgang til tidsplaner udviklet af forskere på University of Michigan, der matematisk beviseligt hjælper dig med at tilpasse dig nye tidszoner så hurtigt som muligt". Appens udviklere hævder, at de ved at holde øje med din lyshistorik kan "simulere dit kropsur og give adfærdsanbefalinger".

Timeshifter(14) er en betalt service, som tilbyder personlige jetlagplaner "udviklet i samarbejde med lektor Steven Lockley fra Harvard Medical School, der er baseret på den seneste forskning inden for søvn og cirkadisk neurovidenskab".

Det handler om tal

Næste gang du er ude at flyve, så hold øje med de magiske tal: A350(15) og B787(16). Airbus og Boeing siger, at flyvemaskinernes kompositkonstruktion af kulstof gør det muligt for kabinerne at blive udsat for atmosfærisk tryk svarende til 1.800 meter frem for de gængse 2.400 meter, hvilket reducerer dehydrering, som er en bidragende faktor i jetlag.

Flymåltider hos Qantas

Qantas har skabt en ny flymenu, der er lavet til at fremme søvn og reducere jetlag.

 

Mad til eftertanke

Lys regulerer kroppens ur, men fordøjelsessystemet har også sine egne foretrukne rutiner(17), som flyselskaber medregner i deres cateringstrategier, og som tages in mente, når der bookes flyafgange. Til sin direkte rute mellem Perth og London har Qantas hyret ernæringseksperter og fordøjelsesforskere til at skabe "nye menumuligheder, der bruger ingredienser, som har de ekstra fordele at hydrere, fremme søvn og reducere jetlag,"(18) siger Neil Perry, der er flyselskabets creative director for mad, drikkevarer og service.

Qantas har prøvekort de nye menuer med sine bonusmedlemmer "ved hjælp af bærbar teknologi og apps, der indsamler data om søvn- og aktivitetsmønstre, mental tilstand, spisemønstre og hydrering før, under og efter deres langdistanceflyvning". Højdepunkter på menuen inkluderer probiotiske juiceshots beriget med BC-30 samt en "drink før sengetid, der indeholder den søvnfremkaldende aminosyre tryptofan, som fremmer kroppens søvncyklus".

Andre flyselskaber tilbyder måltider før flyvningen, som gør det muligt for passagerer at maksimere deres søvn kort efter takeoff. Eksempelvis serverer Japan Airlines’ nye morgenrute mellem Tokyo og London mad og drikkevarer inden boarding i JAL Sakura Lounge i Haneda Lufthavn.

Den Hamburgbaserede startup JetLite koordinerer både kabinebelysning og mad og er i gang med at udvikle en app mod jetlag til passagerer(20). Virksomheden har et system til "kronobiologisk kabinebelysning" installeret på ni af Lufthansas Münchenhbaserede Airbus A350-900-fly, der er "lavet til at passe sammen med passagerernes biorytmer for dags- og nattetid, og som giver varmt lys for afslapning og køligt lys for mere aktive faser".

Mellem september og december deltog flyselskabets bonusmedlemmer på business class i en undersøgelse, som samlede feedback om deres oplevelse med belysningssystemets effektivitet mod jetlag. "Resultaterne var bedre, end vi havde forventet," siger Iwana Johannsen, der er JetLites leder for forretningsudvikling.

For de fleste forretningsrejsende er valget af fly, flyselskab, tidspunkt for servering af mad og kontrolleret lyseksponering før en flyvning ofte faktorer, de ikke selv er herre over. Men efterhånden som flere og flere flyselskaber og flyproducenter justerer deres flyoplevelser efter passagerernes kropsur, er der i det mindste et stigende antal midler mod jetlag, som hjælper os med at indhente os selv.


 

Paul Sillers er en luftfartsskribent og forfatter af International Business Etiquette 20:20

Kilder:

(1) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-starts-history-making-flight-direct-to-london/

(2) https://www.qatarairways.com/en/destinations/flights-to-auckland.html

(3) http://www.singaporeair.com/en_UK/media-centre/press-release/article/?q=en_UK/2018/April-June/ne2018-180530

(4) https://www.medicinenet.com/jet_lag/article.htm#how_long_does_jet_lag_last

(5) https://www.kayak.co.uk/news/jet-lag-costs-brits/

(6) https://patient.info/doctor/pineal-gland-and-circadian-rhythms#nav-2

(7) https://www.stgaerospace.com/

(8) https://www.nhs.uk/conditions/jet-lag/

(9) https://patents.google.com/patent/US9493112B2/en

(10) http://www.boeing.com/features/innovation-quarterly/may2017/feature-technical-patent-spotlight.page

(11) https://blog.fitbit.com/jet-lag-cures/

(12) http://help.fitbit.com/articles/en_US/Help_article/1314?q=bedtime+reminder&l=en_US&fs=Search&pn=1#reminder

(13) http://entrain.math.lsa.umich.edu/

(14) https://www.timeshifter.com/eliminate-jet-lag-and-arrive-ready-for-business

(15) http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2015/10/airbus-launches-new-ultra-long-range-version-of-the-a350-900.html

(16) https://www.britishairways.com/en-gb/information/about-ba/fleet-facts/boeing787-9

(17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483233/

(18) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-unveils-menu-to-help-reduce-jetlag-on-long-haul-flights/

(19) https://www.raconteur.net/sponsored/on-the-dot-doubled

(20) https://www.jetlite.de/