A man standing in the spotlight

Nyhedsrum

Big data og kontoret

Reading Time: 3 minutes

Et kontor, som er i stand til at indsamle data om sine beboeres aktiviteter, kan lyde som noget fra George Orwells roman, "1984", men det er mindre skræmmende – og meget mere praktisk – end du måtte tro, siger James Mitchell fra Regus i en samtale med Hannah Hudson

 

"En af de største fordele ved en fleksibel arbejdsplads er, at den er fleksibel … men hvordan kan man vide, hvor meget plads man har brug for?" spørger James Mitchell, som er ansvarlig for erhvervsløsninger hos Regus. "Og ved du, hvor mange medarbejdere der rent faktisk bruger faciliteterne? Og hvad de har brug for? Ville det ikke være skønt, hvis du kunne finde ud af det – og som følge deraf gøre arbejdspladsen bedre?"

Mitchell har arbejdet hos Regus i næsten 10 år og er nu ansvarlig for design af løsninger til virksomhedens IT-afdeling. Hans ansvarsområde omfatter udforskning af måden, hvorpå data indsamlet internt i Regus’ forretningscentre kan blive brugt til at forbedre oplevelsen af arbejdspladsen for virksomheder og deres medarbejdere.

"Indsamling af data er en vigtig del af designprocessen og hjælper os med virkelig at forstå vores kunders behov," siger han. "Det handler ikke om at tælle kaffekopper – det handler om at afdække større trends og mønstre og bruge denne information til at styrke virksomheder og medarbejdere.

Klimakontrol

Overvågning af datatrafikken er et simpelt eksempel. "Ved at måle brugsvolumen af vores internetforbindelser kan vi forudsige, hvornår vi skal sørge for ekstra kapacitet," forklarer Mitchell. "Ved at gøre dette kan vi sikre, at alle får den højeste ydelse, når de har brug for at arbejde virkelig effektivt".

Data kan også være praktiske på andre måder – for eksempel til at gøre kontoret mere bekvemt. "En stor del af den feedback, som vi får fra centrets besøgende, handler om problemer med rumtemperaturen," siger Mitchell. "Derfor udvikler vi et program for at undersøge muligheden for at bruge sensorteknologi i kontormiljøet for at hjælpe med overvågning af og rapportering om temperaturen."

Mitchell forklarer, hvordan et tilsluttet system kunne fungere i fremtiden: "Med temperaturfølere i hvert rum, der melder tilbage til et centralt system, kunne vi bruge disse data til at identificere og løse problemer, allerede inden de kan mærkes."

Et portræt af James Mitchell

James Mitchell, den ansvarlige for erhvervsløsninger hos Regus

 

Brugervenlig

Sensorteknologi kan også bruges på andre måder. "Ligesom i detailhandelen kunne vi bruge tilstedeværelsesdetektorer og varmesporing til at lave kort over brugernes bevægelsesmønstre, der kunne hjælpe os med at forbedre kontorindretningens design," siger Mitchell.

Er det ikke lidt grænseoverskridende at have sensorer overalt? "Man skal huske, at de indsamlede data er altid anonymiseret og aldrig personlige," siger han. "Vi ønsker kun at forså kontormiljøet bedre, og vi indsamler kun de oplysninger, som kan bruges til dette formål. Vores mål er at gøre centret til et mere brugervenligt miljø".

"Tænk på din bil," tilføjer han. "Takket være GPS ved din bilproducent, hvordan du kører, hvor du kører, din hastighed osv. De ved ikke, at det er dig, og de har ingen interesse i det. De vil kun vide, hvad de kan gøre for at gøre bilen bedre – gøre den mere sikker og bekvem at køre".

Mitchell understreger vigtigheden i at respektere brugeres privatliv, især efter Persondataforordningen trådte i kraft i maj 2018. "Vi har lige afsluttet et omfattende projekt for at sikre, at Regus overholder den nye EU-datalovgivning," siger han. "Og vi undersøger, hvordan vi bedst kan anvende det i forbindelse med alle vores globale operationer – og ikke kun i de lande, der er omfattet af lovgivningen. Privatliv er vigtig for os allesammen, og vi ønsker at gøre mere end kun at overholde lokal lovgivning."

Bedre kontorer

I sidste ende leder al denne dataindsamling til et bedre kontormiljø at arbejde i, siger Mitchell. "Vi ønsker at forstå, hvordan folk bruger vores centre, så vi kan give dem mere af det, de vil have, og mindre af det, som de ikke har brug for," siger han. "Når vi designer nye centre, kunne vi blot justere vores opsætninger, så de afspejler, hvad folk i virkeligheden ønsker – måske reducere antallet af skriveborde og udvide loungeområderne.

"Vi kunne også forbedre de eksisterende forretningscentre. Foruden temperaturen kunne vi overvåge skærmenes støjniveau og lysets styrke – og bruge denne viden. Uanset om vi installerer akustikflåder, afspiller hvid støj eller forstærker belysningen i bestemte områder, kan vi være mere lydhøre over for kundernes behov".

I fremtiden kan data endda bruges til at skabe en fuldstændig personlig arbejdsplads for hver enkelt person. "Forestil dig at møde på arbejde og se en arbejdsplads, der er nøjagtig, som du vil have det," siger Mitchell. "Rummet har den rigtige temperatur, lyset er helt perfekt, netværket er konfigureret til dig, og dine samarbejdsværktøjer er klar til brug. Vi kunne endda have en kop af din yndlingskaffe klar til dig".

"Sådan ser datas magt ud i den virkelige verden," tilføjer han. "Hvis oplysningerne håndteres korrekt og ansvarsfuldt, kan de hjælpe os med at forbedre vores liv".

 


Hannah Hudson er redaktøren for Regus’ tidsskrift