Stemmer

Mød iværksætterne: Nicholas Oliver

Nicholas Oliver er den prisvindende stifter af og direktør for den teknologiske startup people.io, som er en innovativ app, hvis mission er at belønne forbrugerne for at overtage ejerskab af deres data. Sådan her oprettede han sin virksomhed.

 

Tanken bag

Med sin baggrund inden for digital markedsføring og annoncering, herunder noget tid brugt hos det multinationale reklamebureau WPP, blev Olivers interesse vækket af den digitale æras kamp om datasikkerhed. Han bed mærke i Storbritanniens stigende anvendelse af adblockere (som steg med 82 % i 2015) og ønskede derfor at udforske, hvordan det, han kalder for den digitale annoncørs og udgivers "opmærksomhedsøkonomi", kunne fungere side om side med folk, der ejer deres egne data. 

Han kom på ideen om at hjælpe mennesker med at licensere deres personlige data til annoncører og skabte dermed et win-win-system. "I de seneste par år er jeg begyndt at udforske konceptet omkring en opmærksomhedsøkonomi, og hvordan flere faktorer – herunder adblockere – skaber inflation i den direkte værdi af en persons opmærksomhed," sagde han i et interview med TechCrunch. "Selve ‘ah-ha!’-øjeblikket kom, da jeg kiggede på, hvordan dataejerskab kunne kombineres med opmærksomhedsøkonomien."

 

Missionen

OIiver opsummerer målet for people.io som en "firewall for folket": Ligesom en firewall beskytter dataene på din computer, beskytter hans tjeneste oplysningerne, der er tilknyttet din online identitet. Hans mission er at sikre, at folk ejer deres egne personlige data og selv kan vælge, hvordan, hvornår, hvor og af hvem dataene bruges.

For annoncører er appellen den, at de får mere relevante målgrupper til deres beskeder gennem opdaterede og nøjagtige oplysninger, og de vil også være i stand til at omgå adblockere, samtidig med at de holder sig på den rette side af databeskyttelseslovgivningen. "Ejerskab og kontrol over personlige data bliver en af de vigtigste samfundsmæssige, økonomiske og teknologiske udfordringer de næste fem til 10 år," siger Oliver i et opslag på LinkedIn. "Vores mission er rettet mod at hjælpe folk til indse den sande værdi af deres data – både i en eksperimentel og kommerciel form." 

 

Udfordringen

Hvorfor skal vi have mere kontrol over måden, vores personlige data bruges? Da han talte med The Memo, sagde Oliver: "I dagens verden er problemet med data og sikkerhed, at det er et spektrum, der strækker sig fra din lokale købmand, som ønsker at sælge dig lidt slik, til efterretningstjenester. I øjeblikket er der ingen findeling eller kontrol, så hvis du putter dine data på Facebook eller Google, er de til fri brug af begge disse grupper."

Virksomhedens hjemmeside forklarer, at dette for nogle folk kan være foruroligende og får dem til at stoppe tjenester, der bruger deres personlige data, eller får dem til at være bitre over for de "forstyrrende og påtrængende" digitale reklamer, hvilket underminerer deres effektivitet. People.io går efter at løse "kontrolproblemet" ved at tilbyde en bedre løsning end komplicerede og forvirrende indstillinger, og uden man skal miste adgang til informationer og produkter online.

 

Løsningen?

Ved hjælp af deres app går people.io efter at give den individuelle kontrol ved at "skabe en øjeblikkelig følelse af værdi for en person, hvor opfattelsen af besvær balanceres med den øjeblikkelige tilfredshed ved at blive belønnet." Med tiden er tanken den, at "denne følelse af værdi går ud over håndgribelige belønningsmekanismer og mod en egentlig værdi gennem forbedringen af en persons fysiske eller digitale liv."

For people.io er det at give den individuelle kontrol over sine data en af de eneste rentable løsninger blandt voksende bekymringer omkring online privatliv, den stigende brug af adblockere og politisk respons såsom EU’s kommende generelle forordning om databeskyttelse, der forventes at have en stor indvirkning på online annoncering. Virksomheden mener, at de 16,2 mia. britiske pund, der årligt bruges på annoncering i Storbritannien, kan omlægges til at "betale folk for at interessere sig for deres data."

 

Hvordan det fungerer

Produktet virker ved at belønne brugere af appen for at give små bidder af deres data og lidt af deres tid ved at besvare spørgsmål og engagere sig med brands. Optjent kredit kan med det samme bruges til at købe digitale produkter, abonnementer, gavekort eller til at donere til velgørenhed. 

Vigtigst af alt skaber virksomheden tillid med sine brugere ved at love, at de på intet tidspunkt deler dine personlige oplysninger med tredjeparter. Brugere kan beholde ejerskab over deres data – hvis de sletter kontoen, bliver deres data også slettet – og virksomheden er gennemsigtig omkring brugen af data.

Folk, der har lært at være paranoide omkring personlige data, skal nok først vænne sig til tanken om frivilligt at videregive dem til annoncører. Men people.io går efter at ændre reglerne for data og annoncering ved at forsikre folk om, at de forbliver i kontrol, og ved at tilbyde dem kompensation med værdifulde belønninger.

 

 

Virksomheden

Oliver stiftede virksomheden tilbage i august 2015 i Østlondons teknologihub, Shoreditch. Han fremskaffede 150.000 britiske pund til projektets første udviklingsstadie fra private forretningsengler og europæiske iværksættere som Thomas Höegh (stifteren af Lovefilm, Arts Alliance og Growth Street) og Nick Robertson (stifteren af ASOS). Med til opbakning af lanceringen var The Founders Factory (en virksomhedsetablerer og -accelerator styret af Brent Hoberman og Henry Lane-Fox) og Wayra Deutschland (Telefonicas afdeling for seed-investering og acceleration).

Efter dataplatformens lancering i Storbritannien i starten af 2017 er virksomheden blevet stærkere og stærkere og skaffer nu midler til at udvide dens drifter på tværs af Europa. Appen var i Storbritannien den mest populære app på iTunes og den fjerde mest populære app i livsstilskategorien i juli 2017. Desuden blev den inkluderet i magasinet Marketing Week i top-100-listen over innovative brands. Virksomheden er for nyligt gået sammen med Telefónica Deutschland om at lancere en version af appen, der er tilpasset det tyske marked, O2 GET. 

 

Nicholas Oliver

Med sine 30 år har Oliver nu siddet i globale lederstillinger i tre kontinenter på tværs af internationale bureaugrupper (WPP), Fortune 50-virksomheder (Ford Motor Company) såvel som startup-virksomheder. I 2016 blev han tildelt NASDAQ Rising Star Award og sidder nu i TechUK’s råd for cloud-teknologi, data, analyse og kunstig intelligens, som repræsenterer 950 virksomheder i den britiske teknologiindustri.

Udover at vokse sin egen virksomhed har Oliver også talt om datasikkerhed ved arrangementer verden over såsom ved Disruption Summit Europe, og han skriver lidenskabeligt om aktuelle problemer vedrørende værdien af personlige data. I et nyligt indlæg med titlen Bankrupting society: the real value of personal data, siger Oliver: "Kan jeg fortælle dig, præcis hvad værdien af en persons data er? Nej. I stedet vil jeg spørge, hvad det koster, når en person ikke har kontrol. Når folk ikke er i kontrol, risikerer vi ikke blot, at teknologiske virksomheder driver en fundamental ulighed med vores globale økonomi, men vi bringer også det frie samfund som helhed i fare."