Trends

Sådan kan ejendom tiltrække talent

Et moderne team for erhvervsejendomme gør mere end at administrere bygninger og faciliteter – det leverer et miljø, der får medarbejderne til at føle sig godt tilpas og arbejde bedre; et miljø, der tiltrækker talent.

Det er et svært mål at nå, hvis virksomheden er belastet med ufleksible, dyre og konventionelle kontorer på lange lejemål og for mange regionale kontorer.

Leje pr. kvadratmeter udgør kun ca. 35 % af de samlede kontorudgifter jf. Actium Consult. Med ekstra, skjulte udgifter oveni giver det mere mening at tilpasse til en strategi med en fleksibel portefølje med mange muligheder, som koster mindre. Jf. HBR har virksomheder, herunder IBM, AT&T og Dun & Bradstreet, sparet millioner af dollars ved kløgtig administration af ejendomme. 

At sørge for inspirerende kontorer er en af de mange faktorer, som professionelle ejendomshandlere bør sikre i den hurtigt skiftende, arbejdende verden, fortæller Savills World Research Director, Yolande Barnes, der er forfatter af rapporten European Cities 2017.

Barnes fortæller: “Ejendomme handlede tidligere om bundlinjen og maksimerede fortjenesten – om førsteklasses A-kontorer, udgifter pr. kvadratmeter og placering. Nu handler det om at tiltrække menneskelig kapital.

“Når man taler generelt, så er disse gammeldags kontorer i sektorer, hvor der kun er lidt konkurrence om jobs, som f.eks. administrationsfunktioner. Hvor der er mangel på unge, talentfulde medarbejdere – som f.eks. inden for den digitale industri – så er det der, hvor kontoret begynder at være vigtigt.”

Steder, som medarbejderne ønsker at være

Uanset hvilken industri en erhvervsafdeling er placeret i – om det er inden for forsikring, finans eller inden for den hurtigt skiftende teknologi – så bør man nu tænke mindre på ejendom som antal kvadratmeter og mere som steder, hvor medarbejderne ønsker at leve, arbejde og være glade.

Denne ændrede vægtning kan være forklaringen på, hvorfor Savills har fundet frem til, at beslutninger om omplacering oftere træffes for personer ift. ejendomme. Ejendomsteams skal arbejde tæt sammen med HR, hvis største udfordring er at tiltrække meget dygtige medarbejdere ved at finde det rigtige kontor i det rigtige nærmiljø i den rigtige by.

Når det drejer sig om at vælge sted, bør virksomhederne overveje, om en placering i et bycentrum vil tiltrække talent. F.eks. ønsker tekniske talenter ofte at være i bycentrum, hvor der er mangel på kontorer, og hvor lejen er høj, som f.eks. i Stockholm og Dublin. Savills-rapporten bemærker: "I mange europæiske byer er der behov for at bygge flere bykvarterer til blandet anvendelse med let adgang til centrum."

PwC-undersøgelse sætter spotlight på behovet for bebyggelse til blandet anvendelse. I en rapport skrevet af Urban Land Institute, kaldet Trends in Real Estate® Europe 2017, nævner de Hamborg, der er i gang med et byggeri til 1 mia. euro i den nye HafenCity (havneby), Lyon, hvor kvarterer med blandet anvendelse er en del af Part-Dieus nye byggeplan, og Oslo, der bliver mere dynamisk og bæredygtig som by ved store byggerier til blandet anvendelse.

Fleksibilitet og balance i arbejdsliv og privatliv

Another trend that property departments need to accommodate, if they aren’t already, is flexible working. Over 50% of workers now work outside the main office for 2.5 days a week or more, according to the Regus Workplace Revolution report.

Sammenlignet med tidligere år fortæller den, at der er flere konsulenter og freelancere samt ældre medarbejdere, der arbejder på den anden side af pensionsalderen, som ønsker større frihed til at arbejde på en fleksibel måde. 

Når medarbejderne får mulighed for at arbejde i fleksible og aktivitetsbaserede kontorer, selvom det blot er for en del af ugen, tiltrækker det ikke kun talent – det kan også spare virksomhederne for en masse udgifter til skrivebordsplads. Selvom lejekontrakter er blevet kortere og mere fleksible i de fleste byer de sidste 30 år, så er leve- og arbejdsomkostningerne høje i de store byer. Årlige udgifter i London er 88.800 USD pr. medarbejder, jf. Savills Live/Work index, og 111.900 USD i New York.

Barnes foreslår, at ejendomsadministratorer ser på andre typer kontorer, herunder delte kontorer eller studier, der er udformet, hvor man tilskynder coworking eller co-creation. De er bedre egnet til nye, fleksible arbejdsstile, passer til medarbejdernes valg af livsstil og opfylder behovene for forskellige generationer. De tilbyder kontorer, hvor man kan møde interessegrupper og let kan samarbejde.

At lære lektien fra de små firmaer

Det har taget årtier for globale virksomhedsteams at lære lektien, som mange små, kreative virksomheder har kendt i mange år – motiverende kontorer tiltrækker talent.

Kommunikationsbureauet AB, som flyttede kontorer i Bermondsey for to år siden, valgte bevidst en bygning med kontorer i åbent plan i en af de ældste dele af London. Området har en trendy, boheme-agtig atmosfære med mange spisesteder, hvor man kan tage hen med kunder, og steder, hvor man kan få en drink efter arbejdet. Det er også muligt at pendle dertil, og det er lettilgængeligt for medarbejdere.

Chris Winning, Head of Client Services for AB, fortæller: “Virksomhederne har gjort meget ud af vilkårene for fleksibelt arbejde, og hvordan kontorerne er organiseret. Mindre grupper, der ikke kan tilbyde medarbejderne den betaling, som de ville få i større virksomheder, har i lang tid været nødt til at tænke mere fleksibelt og kreativt.”

Fremtidens arbejdsplads er smidig og indrettet med aktivitetsbaserede kontorer i åbent plan; fra hot-desks til sofaer og separate områder til samarbejde og arbejde i enrum. Med alle ressourcer til rådighed for store virksomheder kan de, som stræber efter at ændre deres strategi, inspirere på en måde, som små virksomheder kun kan drømme om.

Kontakt Regus for at finde ud af, hvordan et ejendomsteam kan inspirere for mindre med opfindsomhed og det rigtige kontor det rigtige sted.