Produktivitet

Velvære, del to: 5 hurtige mindfulness‑øvelser på arbejdspladsen.

Reading Time: 3 minutes

Der er en grund til, at så mange mennesker benytter sig af ‘mindfulness’. Denne gamle buddhistiske praksis er mere, end hvad øjet kan se, og mange virksomheder har fået øjnene op for de potentielle helbredsmæssige fordele. Nylige undersøgelser har vist, at brugen af øvelser inden for mindfulness reducerer produktionen af stresshormonet kortison og reducerer følelsen af angst og træthed. Derfor vil brugen af blot et par af disse teknikker i løbet af dagen bidrage til en mere effektiv balance i arbejdslivet.

Da du ikke behøver noget specifikt udstyr til disse øvelser, kan du prøve dem, mens du pendler eller endda ved dit skrivebord. Her er fem hurtige mindfulness-aktiviteter, som du nemt kan indarbejde i dit daglige liv.

 

Et minuts meditation

Luk dine øjne, og træk vejret langsom ind og ud. Fokuser på stigningen og faldet i dit bryst, og prøv kun at tænke på din vejrtrækning. Hvis der er andre tanker, der forstyrrer, skal du anerkende og glemme dem og derefter fokusere på vejrtrækningen igen.

Mindful lytning

Tankerne kan nemt komme til at vandre under samtaler. I stedet for at formulere dit svar, mens din kollega stadig taler, skal du tømme hovedet for tanker og lytte grundigt til det, de siger. Tænk ikke på dine arbejdsopgaver, dine planer for aftenen eller tidligere samtaler – prøv på at være til stede i øjeblikket. Det bidrager til at registrere mere information, men forbedrer også dine relationer på arbejdspladsen.

Observationslegen

Vælg en genstand tæt på dig (en blyant, din computermus eller dit slips), og fokuser grundigt på den i ét minut. Lad som om, du ser den for første gang. Vær særlig opmærksom på dens form, struktur og konstruktion. Dette kan hjælpe dig med at tømme hovedet og være opmærksom på de ting, du omgiver dig med i hverdagen.

Forbliv i øjeblikket

Vælg en ting, som du bruger hele tiden – for eksempel elkedlen i kontorkøkkenet, og brug den som et fokuspunkt for et øjebliks mindfulness. Tænk på, hvordan den føles mod din hud, hvordan den fungerer, og hvad du bruger den til. Overvej f.eks., hvor fantastisk det er, at en elkedel kan koge vand på et par minutter, og hvor heldig du er at have adgang til rent vand og elektricitet.

Tag en pause i naturen

Dette kræver nok, at du er nødt til at rejse dig og forlade dit kontor – men du vil have det bedre bagefter. Når du går efter en kop kaffe eller til frokostpause, skal du gå en tur for dig selv gennem en park eller grønt område tæt på. Hvis det er muligt, skal du lade din telefon og andre elektroniske enheder ligge på kontoret, og bruge denne tid på at fokusere på og lytte til naturen omkring dig. Dette er en sund øvelse for både dit sind og din krop, da du også får gavn af den fysiske bevægelse og chancen for at få noget frisk luft.