Trends

IFRS 16: Fem ting, du er nødt til at kende til nu

Når IFRS 16 træder i kraft i januar 2019, vil den ændre forholdet mellem forretninger og deres lejekontrakter, inklusive dem for kontorplads og anden fast ejendom. Her forklarer den prisvindende journalist Melanie Wright, hvad ændringerne indebærer, og hvorfor det er så vigtigt for forretninger at forberede sig.

 

Mange virksomheder leaser en lang række ting som kontorplads eller køretøj for at understøtte deres forretning. Den seneste standard fra International Financial Reporting Standards (IFRS), IFRS 16, træder i kraft i januar 2019, hvor den vil ændre måden, hvorpå forretninger identificerer, måler, præsenterer og offentliggør lejekontrakterne.

1. Vær forberedt på at identificere dine lejekontrakter i dit regnskab

Når der føres regnskab for leasing, skal forpagterne i øjeblikket skelne mellem finansiel leasing oplyst i regnskabet og driftsleasing uden for regnskabet, men ifølge International Accounting Standards Board gør dette det svært at få et nøjagtigt billede over en virksomheds leasede aktiver og lejeforpligtelser. Når IFRS 16 træer i kraft, vil næsten alle lejekontrakter skulle identificeres i regnskabet som aktiver og forpligtelser, hvilket løser problemet.

2. Evaluér dine kontrakter nøje

Definitionen af en lejekontrakt er bredere under IFRS 16 end under nuværende regler i International Accounting Standards (IAS) 17, og virksomheder vil derfor være nødt til at evaluere deres kontrakter for potentielle lejeelementer for at se, om de hører under de nye retningslinjer. IFRS 16 stipulerer, at en kontrakt forblive en leasing, hvis den ‘mod et vederlag overbringer retten til at styre brugen af et identificeret aktiv i en tidsperiode’ (IFRS 16:9). For at fastsætte, hvorvidt en kontakt indeholder en leasing, skal forretninger derfor fastslå, hvorvidt der et identificeret aktiv, og hvorvidt de har retten til at opnå alle økonomiske fordele fra brugen af dette aktiv.

Hvis din virksomhed eksempelvis lejer opbevaringplads i en lagervirksomhed for at holde på gods, men størrelsen på opbevaringpladsen afhænger af lagervirksomhedens tilgængelige plads, så skal dette sandsynligvis ikke klassificeres som en leasing under IFRS 16, da der ikke kan identificeres et specifikt aktiv. Hvis din virksomhed derimod lejer en bestemt plads i en lagervirksomhed for en bestemt tidsperiode, kan aktivet identificeres, og din kontrakt vil derfor indeholde en leasing.

 

3. Evaluér dine nuværende leasingvalg

IFRS 16 kommer til at påvirke præstationsindikatorer og finansielle nøgletal som omsætningshastighed, gearing, likviditetsgrad, rentedækning og netindkomst, så det er derfor vigtigt, at virksomheder er klar til disse ændringer. Mange forpagtere kommer til at opleve en stigning i operationelt cash flow, da det kun er den del af leasingydelserne, der afspejler renter på leasingforpligtelsen, som kan præsenteres i finansielle aktiviteter.

Virksomheder, der ikke har medtaget "indefrosne" klausuler for almindeligt anerkendte regnskabsprincipper (GAAP) i deres finansieringsaftaler, kan potentielle opleve brud på låneaftaler, så snart reglerne træder i kraft, da deres udestående fordringer kan stige. Inden eller efter IFRS 16 træder i kraft, vil virksomheder med kapitalmarkedstransaktioner sandsynligvis være nødt til nøje at overveje påvirkningen på deres gearingforhold, og det vil måske være hensigtsmæssigt at evaluere nogle af deres leasingvalg.

4. Opsøg mere fleksible leasingperioder

IFRS 16 tillader to undtagelser. Disse er: leasinger med en leasingperiode på 12 måneder eller mindre uden købsmulighed, og leasinger, hvor det underliggende aktiv har en lav værdi som ny. Hvis en virksomhed eksempelvis lejer en arbejdsplads i et par måneder, behøver dette ikke at identificeres i regnskabet. Virksomheder, der i øjeblikket er bundet til længerevarende leasinger, kan derfor ønske at søge mere fleksible leasingperioder for at lette indvirkningen på deres regnskaber.

5. Genovervej typen af og længden på dine leasinger af fast ejendom

Eftersom leasinger af fast ejendom, inklusive kontorplads, skal angives i regnskaber, når IFRS 16 træder i kraft, kan virksomheder i stedet vælge at rykke over til kortere leasingperioder eller outsource kontorplads til servicerede udbydere. Under de ovennævnte undtagelser ville disse ikke skulle angives i regnskaberne, hvilket hjælper med at reducere den administrative byrde.

 


Melanie Wright er en prisvindende erhvervsjournalist i Storbritannien og den forhenværende viceredaktør for The Daily Telegraphs finanssektion. Hun bidrager til britiske aviser som The Sunday Times, The Daily Telegraph og The Observer.