Close-up of businessman using smartwatch

Trends

Bærbar teknologi på arbejdspladsen: ven eller fjende?

James Bidwell, der er direktør for tendensforecasteren Springvise, kigger på bærbare sensorer – et ny forretningsværktøj, der skaber fordele og kontroverser for medarbejdere og arbejdsgivere

 

Beskæftigelsens natur ændrer sig hastigt, og nogle af de mest forandrende innovationer finder sted på skæringspunktet for data og medarbejderresultater. Ligesom topatleter holder øje med deres biometriske data for at øge deres præstation, er virksomheder også begyndt at indsamle data omkring deres medarbejdere for at give dem en konkurrencemæssig fordel.

Den USA-baserede Humanyze har udviklet en intelligent badge, der inkluderer en mikrofon til stemmeanalyse i realtid; en enhed, der sporer bæreren på arbejdspladsen; en Bluetooth-sensor, der kan måle afstanden til andre, og et accelerometer, der bruges til at overvåge fysisk aktivitet. De indsamlede adfærdsdata inkluderer medarbejderens betoning, og hvorvidt han eller hun læner sig fremad, når der tales med arbejdskolleger. Så snart dataene er uploadet til skyen, kan de bruges sammen med andre forretningsmålinger gennem et dashboard, der gør det muligt for virksomheder at foretage justeringer i arbejdsforholdene samt gør det muligt at måle ændringernes effektivitet gennem A/B-testning (som sammenligner to variationer for at se, hvilken der er bedst). Kontroversielt for nogen, men et fantastisk forretningsværktøj for andre.

Der er en støt stigende tendens inden for anvendelsen af bærbare sensorer. Ifølge markedsføringsgruppen ABI Research blev der i 2016 uddelt omkring 202 millioner bærbare enheder af virksomheder, og ABI spår, at antallet kan nå 500 millioner ved udgangen af 2021. Bærbare sensorer bruges allerede til at spore alt fra skridt til mængden af det daglige væskeindtag til varigheden af medarbejdersamtaler og vågenhed.

Den stigende mangfoldighed og tilgængelighed af bærbare sensorer lover at fjerne barrierer for fjernarbejde og fleksibelt arbejde ved at tillade virksomheder at indsamle data over deres ansattes produktivitet, uanset hvor de arbejder. Ved at bringe teknologien til den ansatte, i stedet for at brinde den ansatte til teknologien, kan bærbare sensorer i sidste ende måske give medarbejdere en bedre evne til at forbinde med andre medarbejdere, arbejde mere sikkert og justere deres eget arbejdsmiljø.

Et sundhedstegn

Sundhed og sikkerhed er et vigtigt område, hvor bærbar teknologi fører til forbedringer: Når de ansatte holder sig i form, kan det reducere forsikringsomkostninger og sygedage. Enheder såsom Zensoriums Being-smartwatch kan holde øje med søvncyklusser, puls, kalorieindtag, skridt, bevægelseshastighed og andre data. Når de er blevet analyseret, kan dataene bruges til at hjælpe medarbejderne med at nå deres helbredsmål.

Hvis dataene eksempelvis viser en stigning i blodtryk, kan en automatisk meddelelse sendes med forslag om at tage en pause, hvorefter Zensorium guider brugeren gennem indåndingsøvelser for at hjælpe dem med at slappe af. Et andet eksempel er BetterWorks, der er en platform og smartwatch-app, som holder øje med mål, der er sat for hver medarbejder, og sporer deres præstation. Værktøjet tilbyder dynamisk og hjælpsomt visuelt indhold, der opfordrer til en større grad af gennemsigtighed og interaktion blandt arbejdsstyrken. Brugere opfordres til at udnytte platformes social aspekter og give kolleger virtuelle "skub" eller "opmuntringer" afhængigt af deres præstation.

Men bærbar teknologi kan måle meget mere, end hvorvidt de ansatte dyrker nok motion. Enheder såsom Kinetics’ Reflex kan detektere farlige positurer og risikable bevægelser og give de ansatte øjeblikkelig feedback, og arbejdsgiverne kan derefter justere politikker efter risikodata. Bærbar teknologi kan måske snart også underrette arbejdsgivere omkring risici for ulykker eller sygdom baseret på en AI-analyse af biometriske realtidsdata. SmartCap Technologies i Australien producerer allerede en bærbar teknologi, der overvåger hjernebølger for at måle træthed i chauffører og operatører af tungt maskineri, og som advarer dem, når de bliver for trætte til at fortsætte arbejdet.

Hitachi var en af de første til at gøre brug af bærbar teknologi på arbejdspladsen, hvor de brugte den til at analysere bevægelse, arbejdspræstation og glæde

Hitachi var en af de første til at gøre brug af bærbar teknologi på arbejdspladsen, hvor de brugte den til at analysere bevægelse, arbejdspræstation og glæde

 

Jagten på glæde

Denne stigende brug af bærbar teknologi er delvist ansporet af forskning, der viser et forhold mellem glæde, jobtilfredshed og produktivitet. Som et resultat deraf er virksomheder begyndt at investere i måder, hvorpå de kan måle og forbedre de ansattes velvære og tilfredsstillelse.

En af de første til at gøre brug af bærbar teknologi var Hitachi, som udviklede en bærbar ID-badge til at indsamle millioner af data omkring bevægelse, arbejdspræstation og glæde. Ved hjælp af en AI til at analysere dataene blev der vist et forhold mellem specifikke, fysiske bevægelser, glæde og arbejdsproduktivitet. Hitachis forskning afslørede også uventede metoder til at øge et teams produktivitet: I ét kontor blev de ansatte gladere og mere afslappede, når chefen gik hjem tidligt, de ansatte i et andet kontor blev mere tilfredse, når møder blev skemalagt til om morgenen i stedet for om aftenen.

Data fra vores bærbare sensorer kan også føre til unikke arbejdsændringer. Da Bank of America testede en badgesensor på alle callcenteransatte, fandt de ud af, at de ansatte ofte brugte deres pauser på at fejlfinde problemer på arbejdspladsen. En ændring i politikkerne for at skabe flere muligheder for de ansatte førte til en 10 % stigning i produktivitet. Gode nyheder for både arbejdsgiver og ansatte.

Data over kompetencer og resultater kan også bruges til at bestemme, hvilke medarbejdere der bedst passer til bestemte roller, eller til at anbefale teammedlemmer til bestemte projekter alt efter deres personlige data. Ved at tilbyde erhvervsledere en dybere forståelse for måden, deres teams arbejder på, kan AI og bærbare enheder meget vel være nøglen til at opnå større produktivitet.

Den nye alder for samtykke

Blandt fremskridt kommer bekymringer omkring indsamlingen og brugen af personlige data. Når arbejdsgivere tilbyder deres ansatte muligheden for at bruge bærbar teknologi, bør de samtidig udvikle adfærdskodekser omkring måden, de indsamler, gemmer og bruger de indsamlede data. Gennemsigtighed omkring spørgsmål som "Hvem ejer dataene?", "Hvem har adgang til dataene?", "Hvordan kan dataene bruges?" og "Kan dataene blive solgt videre?" er meget vigtig. Eksempelvis bliver data indsamlet af Humanyze ikke givet videre til andre virksomheder, og Humanyze underskriver en samtykkeerklæring med slutbrugere, hvor virksomheden giver samtykke til ikke at videregive dataene til tredjeparter.

Før virksomheder investerer i løsninger med bærbar teknologi, er det vigtigt for dem at overveje, hvorfor de indsamler data, og hvad de håber at opnå med dem. Virksomheder skal også gøre sig bekendte med nye lovgivninger inden for området såsom Storbritanniens Data Protection Act eller EU’s generelle forordning om databeskyttelse, som påkræver, at virksomheder får samtykke fra de ansatte, før der må indsamles data. Det at være i stand til at beskæftige og uddanne de ansatte omkring fordelene ved bærbar teknologi vil i sidste ende afgøre deres succes, mens fuld gennemsigtighed og velovervejede opt in-ordninger gør det muligt for dataindsamling at blive behandlet som et partnerskab mellem arbejdsgiver og ansat.

For de ansatte kan bærbare sensorer give udsigt til en større evne til at skabe en arbejdsplads, der fremmer velvære hos medarbejdere samt øger virksomhedens produktivitet. Dette vil i sidste ende skabe et mere tilfredst, loyalt og forbundet team, både internt og eksternt.

 


James Bidwell er direktør for tendensforecasteren Springwise og forfatter af den nye bog, Disrupt! 100 Lessons in Business Innovation (Nicholas Brealey, 2017). Springwise er drevet af et netværk af mere end 20.000 såkaldte "springspotters" i over 190 lande, og virksomheden deler de seneste trends og nyskabende ideer fra hele verden